Biografia /IN ENGLISH

Aleksandra Melaniuk

Ukończyła studia licencjackie na kierunku dyrygentura symfoniczna w klasie Yaroslava Shemeta, w poznańskiej Akademii Muzycznej; obecnie zaś kontynuuje studia magisterskie w Colburn Conservatory.
W sezonie 23/24 jest stypendystką programu Royal Opera House Britten-Pears Young Artist, dyrygentem-asystentem w San Francisco Symphony oraz Salonen Conducting Fellow.

Aktywność dyrygencką rozpoczęła na drugim roku studiów, debiutując z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej podczas koncertu z cyklu „Młoda Filharmonia”. Dotychczas miała przyjemność współpracować z takimi orkiestrami jak: Flanders Symphony Orchestra, Stavanger Symfoniorkester, Baltic Sea Philharmonic, Lithuanian State Symphony Orchestra, Moravska Filharmonie Olomouc, Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu oraz innymi.

Jest półfinalistką 17. edycji Donatella Flick Conducting Competition, podczas której miała szansę dyrygować London Symphony Orchestra. Dotarła do finałowych etapów przesłuchań wielu programów dyrygenckich, m.in. Leverhulme Conducting Fellowship w BBC Scottish Symphony Orchestra, Constant Lambert Fellowship/Jetta Parker Ballet Conductor w Royal Opera House w Londynie czy Female Conductor Traineeship w Opera North w Leeds. Jest w gronie zwycięzców Das Kritische Orchester 2023, konkursu dyrygenckiego prowadzonego przez Forum Dirigieren w Berlinie.

W lipcu 2022, jako aktywna uczestniczka wzięła udział w Järvi Conducting Academy w Estonii, była wybrana jako jeden z trzech studentów kursów dla młodych talentów, prowadzonego przez Kristiinę Poskę, we współpracy z Flanders Symphony Orchestra i Forum Dirigieren, a także uczestniczyła w 10. edycji Dirigentuka w Norwegii. 

W 2023 roku wzieła udział w Fiskars Summer Festival. W ramach programu Britten-Pears Young Artist, pod okiem Sian Edwards pracowała nad produkcją opery Oliviera Leith'a Last Days. We wrześniu 2023 pełniła  funkcję dyrygenta-asystenta w Operze Bałtyckiej, podczas produkcji Łaskawości Tytusa Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Melaniuk ma na koncie udział w wielu kursach dyrygenckich, zarówno międzynarodowych, pod okiem pedagogów takich jak Paavo Järvi, Johannes Schlaefli, Nicolas Pasquet, Jukka-Pekka Saraste, James Gaffigan, Dalia Stasevska, Claire Gibault, Johannes Wildner czy Sebastian Lang-Lessing, jak i tych odbywających się na terenie Polski - z Antonim Witem czy Jerzym Maksymiukiem, któremu miała zaszczyt asystować podczas koncertu inaugurującego Rok Akademicki 2021/2022 Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Prawykonała wiele utworów autorstwa kompozytorów ze środowiska poznańskiego, nagranych m.in. w ramach projektu SubRosa w centrum kultury Enigma. Będąc w Belgii współpracowała z Spectra Ensamble, prowadząc później koncert poświęcony najwybitniejszym flamandzkim kompozytorom muzyki współczesnej.

Search